fredag 15 november 2013

Kyckling- och paprikagryta och rabarber- och jordgubbspaj

Har en skön ledig (!) vecka hemma i Edsbyn så igår bjöd vi hem farmor och Torgny på mat. Jag stod för matlagningen och provade som vanligt något nytt i form av en kycklinggryta till varmrätt och en rabarber- och jordgubbspaj till efterrätt. Alla var mätta och belåtna och farmor bad om både recepten inför sin syjunta, vilket alltid är bra betyg!

Pajen var ett eget komponerat påhitt men grytan snodde jag rakt av härifrån men med lite ändringar i mängder då jag gjorde en större laddning.


Kyckling- och paprikagryta med timjan (6-8 port)

ca 1000 g kycklinginnerfilé
2 röda paprikor
½ purjolök
7 bitar bitar soltorkade tomater
1-2 vitlöksklyftor (mamma är inget fan så här höll jag igen pga henne, går alltså lätt ha två!)
1 rödlök
någon msk hackad färsk timjan
2 msk ajvar relish
1 dl lätt creme fraiche
1 hönsbuljongtärning (skippade jag då jag inte hade någon)
5 dl matgrädde
1 dl vitt vin
1 dl vatten
2 tsk svartpeppar 
1 msk paprikapulver
1 krm salt
1 krm-3 krm cayennepeppar

  • Skär kycklingen i småbitar och stek.
  • Fräs hackad lök, purjo, soltorkade tomater och pressad vitlök i en gryta tills dess att löken mjuknat och fått lite färg. (Alternativt kan du fräsa med kyckligen här tills den är gneomstekt, men jag valde att göra den klar innan för att det skulle gå lite snabbare). Krydda med alla kryddor utom cayennepeppar.
  • Tillsätt kycklingen och slå på vin, vatten, grädde, creme fraiche och ajvar. Låt koka ihop under några minuter.
  • Smaka av med cayennepeppar och mer av de andra kryddorna om det behövs. Cayennepeppar är som sagt väldigt starkt så var försiktig med kryddningen. 
  • Red eventuellt med lite maizena om det behövs, jag behövde det då den blev lite tunn. 
  • Servera med t.ex. ris eller pressad potatis och en sallad. 


Rabarber- och jordgubbspaj
Utan några speciella mått, gör alltid paj på en höft.

Fyllning:
Rabarber
Jordgubbar
Någon msk potismjöl
1-2 msk sötning (jag hade stevia och råsocker)

Smultäcke: 
ca 100 g smör (lagom som bas till en "vanlig" pajform)
Havregryn
Mandelmjöl
Kokosflingor
Någon nypa vaniljpulver 
Lite sötning (återigen stevia och råsocker)
Mandlar

• Rör ihop rabarber och jordgubbar med potatismjöl och lite sötning. Lägg i en smord pajform.
•  nyp ihop smöret tillsammans med övriga ingredienser tills du fått en ganska kladdig oxh bra smuldeg. Smula den över rabarber- och jordgubbsfyllningen och toppa med mortlade mandlar.
• in i ugnen på 175 grader i 15-20 min.
• vi åt tillsammans med vispgrädde som jag rörde ihop med vaniljkesella. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar