lördag 16 november 2013

Sockerfria chokladbollar

Socker känns allt mer onödigt i bakverk ju mer jag hittar likvärdiga allternativ. Dadlar är oslagbart det absolut bästa sötningssättet jag testat! Sen beror det såklart på vad man bakar, men i brownies och liknande är det klockrent. Chokladbollar ska också vara en hitt med dadlar och idag testade jag och ja, smaken är densamma som vanliga chokladbollar. Jag utgick alltså från ett helt vanligt chokladbollsrecept och bytte bara ut sockret, så man behöver inte oroa sig för någon konstig smak av t.ex. Kvarg eller liknande som annars är en vanlig ingrediens i nyttigare chokladbollar. Jag brukat ju även göra proteinbollar, då med kvarg b la som också blir jättegoda, men som inte kan jämföras helt med vanliga chokladbollar rent smakmässigt. De funkar ju dock lika bra som t.ex. mellanmål som snacks pga det goda näringsinnehållet.

Men denna gång är det alltså helt vanliga chokladbollar sin gäller och de är sockerfria! Hur bra?? Nyttigt och svingott, bästa av två världar! 

Chokladbollar (10-15 st)
50 g rumsvarmt smör
2 dl fiberhavregryn
1/2 dl kokos
5-7 urkärnade dadlar
2 msk kakao
1-2 krm vaniljpulver 
2 msk kallt kaffe 

• Mixa ihop alla ingredienser till en slät chokladsmet.
• Forma bollar och rulla i kokos.
• Ät!!




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar