lördag 8 februari 2014

Pesto- och fetaostpaj

Igår blev det paj här i stugan, en variant med pesto och fetaost. Jag har varit sugen på pesto jättelänge och fetaost är typ min nya drog i matväg. Nä okej kandke inte så extremt, men för ett tag sen tyckte jag inte ens om det och nu äter jag det så ofta jag bara kan. Lite dille har jag fått helt enkelt. 

Pesto- och fetaostpaj

Pajdeg
Valfritt recept, jag gör min på smör, kvar och fullkornsdinkel eller annat grövre mjöl, t.ex. Graham. Byt ut en del av smöret mot kvarg för att dra ner mängden fett och kalorier i pajskalet och öka proteinmängsen lite. 

Fyllning 
Inga mängder, anpassa efter pajens storlek och smak. 
fetaost
Champinjoner
Vitlök
Lök
Paprika
Broccoli
Lätt creme fraiche 
Ägg
Lite mjölk
Pesto
Salt
Peppar
Ost

• förgrädda pajskalet.
• hacka lök, vitlök, paprika, broccoli och champinjoner och smula sönder fetaosten.
• fräs champinjoner och lök tillsammans med vitlök och krydda med svartpeppar.
• blanda allt och slå i pajskalet.
• gör en äggstanning på ägg, lite mjölk och någon klick lätt creme fraiche. Smaksätt med pesto efter smak. Salta och peppra.
• slå över blandningen i pajskalet och toppa med riven ost.
• låt pajen gå i ugnen i ca 20-30 min på 175-200 grader (eller tills osten fått bra färg).

Pajen var lite för varm för att skära i så den mest bara föll ihop, låt den stå till sig för att få den mer fast! 

1 kommentar:

  1. Lycka är när man har idétorka, kikar in här, läser detta recept och ingredienserna är exakt det jag har i kylen (och typ det enda..)! Tack för inspirationen ;)

    SvaraRadera