tisdag 11 mars 2014

Energibars/mellanmålsbars/proteinbars

Ett mellanmål som tål att ligga i väskan en hel dag och som inte tar sån plats är ofta önskvärt. Då är en enegibar/mellanmålsbar/proteinbar ett jättebra alternativ, gärna tillsammans med en frukt. Deffinns i diverse upplagor och de flesta köpta innehåller mängder med socker. Dom är svingoda tycker jag med, men det är ofta ungefär som att köpa en vanlig chokladbit som dom tryckt in lite extra protein i. Oftast som sagt, finns såklart bättre och sämre alternativ. 

Men det bästa alternativet är såklart att gör egna så har man stenkoll på innehållet! Igår gjorde jag en sats som jag blev väldigt nöjd med, perfekt konsistens och en smak som smakade mer om man säger så. Med inspiration från diverse recept blev det här mina egna bars som är här för att stanna! Med diverse frön och mandlar tillsammans med frukten och äggen får man en fin fördelning av nyttigt fett, kolhydrater och protein. Linfrön och mandlar är rikt på fleromättat fett och chiafrön är riktiga superfrön med sin höga mängd omega 3-fettsyror och antioxidanter. 

Är man inte nötallergiker som jag så tycker jag definitivt att man ska byta ut lite frön mot nötter eller tillsätta extra! 

Energibars/mellanmålsbars
8 dadlar
½ mogen banan
2 äggvitor

1 ½ dl havregryn
½ dl russin
1 ½ dl kokos
1 dl solroskärnor
1 dl krossade linfrön
1 ½ dl mandlar
2 msk chiafrön
½ dl kakao

3 msk kokt kaffe

Ca 50 g mörk choklad (minst 70 %, jag använde 85 %)
Kokosflakes
Kakaonibbs 

• lägg 8 urkärnade dadlar, en halv banan och två äggvitor i en matberedare och mixa. 
• tillsätt övriga ingredienser och mixa med jämna mellanrum för att det inte ska blir alltför tungarbetat för maskinen.
• lägg bakplåtspapper på en plåt och tryck ut smeten till en fyrkant/rektangel i lagom storlek efter önskad tjocklek. Mina bars blev ca 1 cm tjocka.
• sätt in plåten långt ner i ugnen på 175 grader i ca 20-25 min. 
• ta ut och låt svalna och skär i önskad bar-storlek. 
• när se svalnat helt så smält chokladen och doppa/ringla/pensla på. Jag använde en pensel i gummi, väldigt smidigt. 
• toppa med valfri topping, om du vill ha något mer på dem. Kanske krossade nötter eller krossad mörk choklad? Jag valde kokosflakes och kakaonibbs.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar