lördag 8 mars 2014

Fetaostpaj med pesto på soltorkade tomater

Gjorde nyligen en paj med fetaost och grön pesto, idag blev det en liknande variant men med röd pesto på soltorkade tomater. Kombon soltorkade tomater och pesto är grym så även om jag älskar traditionell basilikapeston bäst så får jag nog säga att i denna form och kombo slog den röda Preston högre! Jag köper färdig pesto på burk, har inte provat göra egen än även om jag ofta varit sugen. Pesto finns ju i så många smaker och varianter så vågs prova er fram med olika smaksättningar! 

När jag för paj mäter jag sällan fyllningen, så det får man själv måtta i förhållande till pajens storlek och önskad mängd fyllning. 

Fetaostpaj med pesto på soltorkade tomater
Pajskal
Smör
Kvarg
Fullkornsdinkel

Har fortfarande ingen mängd här tyvärr, ska försöka fixa det nån dag. Men recept på pajskal finns i de flesta kokböcker och byt då ut 1/3-1/2 av smöret mot kvarg för mer protein och mindre fett och byt ut det traditionella vetemjölet mot ett grövre mjöl för mer fiber. 

Fyllning
Lök
Vitlök
Champinjoner
Broccoli
Sparris
Fetaost
Paprika
Chili (färsk/fryst)
Salt
Peppar
Chiliflakes

Äggstanning (ungefärliga mått för en "vanlig" pajform)
2 ägg
2 dl mjölk
1-1/2 dl lätt creme fraiche
Pesto efter smak

Riven ost
Skivade cocktailtomater 
sparris 

• blanda ihop pajdegen och tryck ut den i formen (lite kletig aka den vara, men inte fastna på händerna när du trycker ut den).
• nagga med en gaffel och förgrädda sen i ca 10 min på 200 grader.
• hacka lök, vitlök, champinjoner, broccoli, paprika och sparris (och chilin om du inte använder färdigpackad fryst som jag) och fräs i en panna och krydda med salt, peppar och lite chiliflakes. 
• smula fetaost i det förgräddade pajskalet och töm över det frästa, blanda om.
• rör ihop äggstanningen och töm över fyllningen i pajen. 
toppa med riven ost, skivade cocktailtomater och sparris.
• grädda på 200 grader i ca 30 min.
• servera med en god sallad! 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar